fredag den 22. januar 2016

Hvornår er du hooked?

Som jeg skrev om for nylig, så er jeg i fuld gang med at skrive på mine egne projekter i øjeblikket. Blandt andet min længere novelle Uventede Gæster, som kun mangler et par gennemlæsninger og redigeringer fra at komme online. 
Tilbage i oktober deltog jeg i et forfatterkursus, som var super spændende. Der fik vi blandt andet det råd, at vi skulle lægge mærke til, hvornår vi først blev fanget, når vi læste en ny bog. Altså hvornår bliver man hooked. Hvilken side, hvilken sætning? For det kan man lære meget af. Ligesom hvis man lægger mærke til, hvilke bøger man bare slet ikke er fanget af, og hvis man opgiver at læse dem færdige, så tænke over, hvad der gjorde det. Jeg synes, det var et vildt godt råd. Problemet er bare, at jeg lige siden er mislykket med det.
Jeg tager en ny bog frem. Tænker: Nu skal jeg huske at lægge mærke til, hvornår jeg er fanget! Og BUM, så er jeg halvvejs igennem bogen og har været fanget i lang tid. 
Hvordan skal man lægge mærke til noget, som når det virker, er noget man ikke lægger mærke til? 
Jeg prøver dog stadig og jeg synes det er en spændende øvelse. Nogle gange er man bare hooked fra første sætning, det er bare det fedeste. 
Har i lagt mærke til, hvornår i er fanget? 
Jeg må hellere vende tilbage til redigeringen (suk, det er tungt at læse korrektur på sine egne tekster). 

1 kommentar:

  1. Ja det er godt nok svært at sige, præcis hvad det er der gør man bliver ved med at læse. Men for mig er det noget med, at jeg evt. kan relatere til personerne eller jeg hurtigt får skabt en conection, at der sker noget som holder mig kørende og at historien ikke dør alt for hurtigt.
    Men det er rigtigt, som regel læser man bare uden at opdage hvorfor man er blevet fanget :)

    SvarSlet