onsdag den 1. april 2015

David Copperfield

David Copperfield
Charles Dickens
1850
Rosinante
978 sider

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er stor Dickens fan. Jeg er vild med hans måde at skrive på, hans persongallerier og hans skildring af socialeklasser.

Jeg fik denne bog i fødselsdagsgave af min kære mor, og jeg nød at læse den! Desværre har jeg nogle hug til forlaget. Jeg forsøger at undgå at læse bagsidetekster til bøger, som jeg ikke kender handlingen på, fordi jeg alt for mange gange har fået spoilers. Og der findes ikke noget værre end at få ødelagt en god historie med spoilers. Da jeg var rundet de 600 sider i denne bog, tænkte jeg dog, at nu kunne det vel næppe skade at læse bagsideteksten. Men jo! Der er spoilers om noget drastisk som først sker de sidste 50 sider i bogen. Det er altså virkelig dårlig stil, synes jeg! Man kan altid diskutere spoilers i forbindelse med ældre udgivelser. Er det spoilers at afsløre plottet i en bog som er over 150 år gammel? Ja, altså hvis man ikke har læst den før eller kender den så er det jo. En generel regel bør vel være, at man godt kan have spoilers omkring gamle værker (hvem ved ikke, hvem Luke Skywalkers far i virkeligheden er, osv.), men ikke  selve værket. Bagsideteksten på enten en bog eller film bør ikke afsløre væsentlige plottvist om det givne værk! I hvert fald ikke efter den første del. Nok om det! 
Så her kommer et resumé uden spoilers!

Bogen skildrer hovedpersonen af samme nævn igennem det meste af hans liv. Fra hans tidligere barndom, hvor han kastet ud i en turbulent livsrejse og hans indre og ydre kampe for at skabe harmoni i sin tilværelse.
Bogen siges at være Dickens mest selvbiografiske udgivelse, selvom der findes islæt af hans eget liv i de fleste af hans værker. 

Som med flere af hans fortællinger er det ikke kun hovedpersonen som er mest interessant, men ligeså meget de forskellige personer som vandrer ind og ud af hans liv. I dem ses forskellige konflikter; personlige, klasseskildrende, skæbnesvangre og så videre. Især hvordan Copperfield interagerer og reagerer på disse personer, er den vigtige ting i denne fortælling. 

Bogen tager dig med på en lang rejse, der skildrer et liv på godt og ondt. Et barns kampe mod tyranniske undervisere, et ungt menneskes kærlighedskvaler, en mands økonomiske strabadser. 
Jeg elsker Dickens, og David Copperfield er hurtigt blevet min favorit og et værk jeg kommer til at finde frem og genlæse mange gange i mit liv!

Læs den hvis du:
- Kan lide Dickens
- Kan lide Oliver Twist
- Vil læse en god, lang bog - for den er lang! På den gode måde!
- Kan lide historier som går i dybden med et liv
- Vil læse en stor, god klassiker

Ingen kommentarer:

Send en kommentar