torsdag den 25. september 2014

Dandy og Vild med ham

Så fik jeg endelig færdiggjort det nye design på bloggen. Håber i kan lide det, jeg synes selv det er blevet fedt =)
Jeg har tidligere sagt, at jeg kun anbefaler første bog i en serie - som repræsentant for en hel serie. Dette skyldes, at Læselyst handler om at anbefale gode bøger videre, ikke at anmelde bøger. Det er også derfor, at ikke alle bøger jeg læser ryger op herinde - kun dem, som jeg kan anbefale til andre. Men regler er til for at blive brudt, og jeg har for nylig læst to fortsættelser, som fortjener at blive nævnt.


Tidligere har man kunnet læse min anbefaling af Jan Guillous Brobyggerne , den første i en triologi. Jeg var meget begejstret for den og er om muligt endnu mere begejstret for 2'eren Dandy. I den første fulgte vi to ud af tre brødre og følgeligt den tredje bror i denne bog. Sverre har indledt et forhold til den engelske Albie, der viser sig at være højadelig og eje en kæmpemæssig herregård samt betydelige mængder penge. Vi følger det unge par i starten af 1900-tallets London, hvor de forsøger at balancere mellem højklassen, det kunstneriske miljø, ingeniørdrømme og ikke mindst deres forbudte forhold. Både de skrevne og de uskrevne, for i kraft af sin titel, kræver familien og samfundet, at Albie får en arving. Kunne du lide Brobyggerne skal du helt klart læse Dandy.

I et tidligere indlæg skrev jeg om, hvor dårlig Sex and the city er som bog, men hvor genial Bridget Jones dagbog er. Mange år efter 2'eren udkom sidste år 3'eren Vild med ham. Jeg ønskede mig den både til jul og fødselsdag, men fik den ikke. Efter at have kigget længe på den i Føtex og på bibliotekets reservationsliste, købte jeg den endelig en dag. Og det fortyder jeg ikke! Jeg læste den i løbet af et par dage (idet jeg lå syg). Bridget er tilbage! Der er i Bridgets verden også gået lang tid siden vi sidst hørte fra hende. Bridget er nu 51, enke og mor til to små børn. Hendes venner mener det er på tide hun kommer på kødmarkedet igen, og Bridget forsøger forgæves at jonglere mellem sit datingliv, ankomsten til twitter og rollen som alenemor. Den er sjov, rørende, inspirerende og aktuel. Jeg kan kun anbefale den, og har du ikke læst Bridget Jones Dagbog 1+2 endnu, er det bare med at komme i gang. 



God dag og god læselyst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar