søndag den 24. august 2014

Hjerter i chili

Hjerter i chili
Lauara Esquivel
1989
234 sider

Jeg er flere gange stødt på denne titel i forbindelse med min spanskundervisning, og nu var det på tide at jeg fik den læst. Det er jeg glad for, for selvom den ligger uden for mit primære genreområde og er meget forskellig fra, hvad jeg normalt læser, så kunne den altså et eller andet. 

Hjerter i chili er fyldt med magisk realisme, som i første omgang undrede mig, forbløffede mig og senere ramte mig dybt. Der fortælles for eksempel om en pige, der efter at have spist et måltid mad krydret med lidenskab, emmer af en rosensky som kan duftes på den anden side af byen. Pigen fyldes af så stor lidenskab, at der går ild i hende. Således løber hun nøgen, brændende over en mark, da en mand hidkaldt af rosenduften kommer ridende, samler hende op på sin hest, og sammen rider de nøgne og elskende bort. 

Hjerter i chili er skrevet som en månedsføljeton, selvom den ikke er fortalt over det samme
"Til bords og til sengs, kaldes kun én gang"
år (men foregår i Mexico omkring 1910). Samtidig er den en "opskriftbog" og selve tilberedelsen af måltiderne bliver en del af fortællingen. Vi følger den yngste datter, Tita, der er dømt til aldrig at blive gift, men må tage sig af sin tyranniske mor Mama Elena resten af livet. Men Tita er forelsket i den smukke Pedro, der i sin desperation efter at være tæt på Tita, gifter sig med hendes søster. Tita arbejder det meste af dagen i familiens køkken, hvor følelser og madlavning blandes sammen. 


"Vi har alle inden i os de nødvendige stoffer til at fremstille fosfor af. Og nu vil jeg fortælle noget, som jeg har aldrig har sagt til nogen før. Min bedstemor havde en meget interessant teori, hun sagde, at selv om vi alle sammen er født med en æske tændstikker inden i os, kan vi ikke antænde dem alene, vi skal ligesom i eksperimentet bruge ilt og en flamme. Men ilten skal komme fra for eksempel den elskedes ånde; flammen kan være enhver form for mad eller musik, et kærtegn, et ord eller en lyd, der for detonatoren til at eksplodere i stærk bevægelse og således sætter ild til en af tændstikkerne. Et øjeblik er vi blændede af stærk bevægelse. Der opstår en behagelig varme inden i som, som forsvinder lidt efter lidt, efterhånden som tiden går, indtil der kommer en ny eksplosion og genopliver den. Hvert menneske må finde ud af, hvilke detonatorer der holder det i live, for den forbrænding der opstår når en af dem antændes, forsyner sjælen med energi. Med andre ord, denne forbrænding er sjælens næring. Hvis man ikke i tide opdager, hvad ens detonatorer er, bliver tændstikken fugtig, og så kan vi aldrig mere få ild i nogen af vores tændstikker."


Læs den hvis du:
- vil læse en bog om mad og kærlighed
- kan lide bøger med magisk realisme
- vil læse om begær og lidenskab

Bogens oprindelige titel "Como aqua para chocolate" betyder frit oversat: som vand til chokolade, og henviser til det stadie, hvor vandet syder og bobler, når der koges vand til en kop varm chokolade. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar