fredag den 5. oktober 2012

Når bøger bliver levende

 En dag tændte jeg for fjernsynet. Der startede en film. I mangel på noget at lave gav jeg mig til at se den. Jeg blev straks fanget. Det var som om filmen talte til mig. Lige præcis mig. Som om historien var skrevet til mig. Efterfølgende læste jeg bogen bag, købte filmen. Inkheart, eller Blækhjerte som den danske udgave hedder, fangede mig fra første øjeblik. Og hvorfor? Fordi den handler om bøger.

Den handler ikke bare om bøger. Men 

kærlighed til bøger. En af filmens hovedpersoner, Mo (Brendan Fraser) er ”bogdoktor”, som reparerer gamle bøger, hans datter Meggie har altid bøger på sig, og tanten Elinor (Helen Mirren) har fyldt sit liv og sit hus med bøger i stedet for mennesker. Denne kærlighed til bøger og de verdner de er døre til, skinner igennem både i filmen og i bogen bag filmen.


Grunden til, at jeg vælger at skrive om filmen og ikke bogen, er, at det er yderst sjældent, at en film i dén grad giver seeren lyst til at læse. Jeg plyndrede stort set min lokale genbrug for bøger bagefter. Jo, bogen er en smule bedre, mere nuanceret og giver også lyst til at læse. Men den passion til bøgernes univers ses oftere i bøger end i film. Det er fantastisk at se en film, der har bøgerne i centrum, som omdrejningspunkt og hjerte.

Derudover er det faktisk en rigtig god film! Den byder på gode skuespillere så som Andy Serkins (som den ondskabsfulde skurk), Brendan Fraser og Paul Bettany (spiller bl.a. munken Silas i Da Vinci Mysteriet) som den magiske ildgølger Dustfinger.

Du kan se en trailer til filmen her. Det er ikke den bedste kvalitet, men den er bedre end de andre trailere som giver et lidt skævt billede af, hvad historien handler om. Og hvad handler den så om?
Mo er en såkaldt Sølvtunge. Når han læser højt, kommer tingene i bogen til live. Dette erfarer han, da hans datter Meggie er ganske lille, idet han kommer til at læse bogens skurk, Capricorn, og hans håndlangere ud. Desværre forsvinder hans kone, Meggies mor den anden vej – ind i bogen. Flere år efter jagtens han af skurkene fra bogen, imens han leder efter en kopi af bogen, så han kan forsøge at redde sin kone tilbage fra en bog fyldt med magi og ondskab. 

Meget mere kunne siges, men for ikke at vandre ud af et sidespor i min egen henrykkelse, vil jeg slutte dette indlæg for nu og bare opfordre jer til at se filmen. Det vil i ikke fortryde!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar