mandag den 10. december 2012

Julebøger

”Jeg glæder mig i denne tid, nu falder julesneen hvid, så ved jeg julen kommer.”
Peters Jul
Ja, sneen er i den grad faldet over vores lille land, og julen nærmer sig med hastige skridt. En læser spurgte i en kommentar til sidste indlæg ”Skal du læse nogle julebøger i december?” Og ja, det skal jeg. Jeg har aftalt med min bedstefar, at jeg en dag i december skal komme forbi og læse Peters Jul højt, og så skal vi tage en middagslur bagefter. Det skal nok blive rigtig hyggeligt.

Få ting er så hyggelige som højtlæsning til jul. Da min søster og jeg var små, læste vores mor højt af en bog som hedder Jul i Kernehuset. Den handler om en familie, der sner inde i deres hyggelige hus ude på landet. Der var et kapitel til hver dag, og om eftermiddagen efter skole fik vi varme kanel-rosin bagels med smeltet smør på, imens vores mor læste højt af den. Det var en fast tradition og det var så hyggeligt. 



Glædelig Jul
En god julebog er Glædelig Jul, der er et juleleksikon. Bogen går i dybden med alle traditioner omkring jul. Lige fra lingvistikken bag jul, der hvorfor vi hænger glaskugler på grantræer eller sender julekort. Den er helt fantastisk, og jeg har ønsket mig den i mange år, da jeg ikke kan huske den udenad. Ville elske at have den stående til opslag. 
Jul i Kernehuset

Sidste år gav jeg mig til at læse Dickens Et juleeventyr, som jeg først for et par år siden stiftede bekendtskab med. Dickens er en fantastisk forfatter og det er denne klassiske fortælling også. Jeg har den på film i en af de million indspilninger, men i min yndlingsudgave med Patrick Stewart som den nærrige Scrooge. Når jeg ser den film bliver jeg så lykkelig og glad, og får lyst til at bruge alle mine penge på gaver. Så hvis du vil have en julegave af mig, skal du bare vise mig den film.

Kender i nogle gode julebøger?


Der er nu 14 dage til juleaften.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar