fredag den 21. september 2012

Top 10 steder at læse

10. On the road
I bil, i tog, i bus. Nogle gange kan transporttiden føles uendelig, kedelig og ligefrem dræbende. Så kan det være godt med en bog i tasken, til at fjerne sit fokus fra urets visere som bare går langsommere og langsommere. Men! Jeg har sat ”on the road” læsning på den nederste plads, fordi jeg altid bliver virkelig køresyg, og så kan det jo være lige fedt!

9. På stranden
Det er en varm sommerdag og du har tænkt dig at spendere nogle timer på stranden under den generte danske sol. Du har pakket håndklæde, solcreme, solbriller og en bog. For hvad er herligere til at slappe rigtigt af med end en god bog? Desværre ender du med at have sand i bogen for tid og evighed, og der er aldrig en stilling som er behagelig at læse i, hvor bogen ikke samtidig skygger for de steder du gerne vil være solbrændt. Bum bum, læsning på stranden får en næstsidste plads.

8. På toilettet
Det kan jo være meget hyggeligt, men jeg kan altså godt lide at læse i mindst en halv time, gerne en time og så længe gider jeg altså ikke sidde på tønden! Læsning på toilettet er som sådan okay, det bliver bare aldrig mere end avislæsning og lokumsbøger. Lokumslæsning er røvsygt. (Men det slår køresyg og sand som blind passager).

7. Tæppe i græsset
Det kan være i haven eller i parken. En dejlig sommerdag slår man tæppet ud og tager en god bog med. Her slipper man for sandet, og hvis ikke det er for at solbade, så slipper man også fra dét problem fra nummer 9. Men der er stadig svært at finde en stilling at læse i, hvor man ikke bliver træt i armene. Manglen på komfort trækker læsning på et tæppe i græsset ned på en 7. plads.

6. Vindueskarmen
Har man nu adgang til en stor bred vindueskarm eller en lille kanap. Måske er man så heldig at bo som på billedet. Uh, hvem ville ikke det? Er der nogen mere hyggeligt, end at krybe op i en vindueskarm, mens vinden rusker i træerne og regnen prikker på ruden? Desværre kan det også være en ret koldt at sidde oppe i en vindueskarm, de fleste karme kan ikke holde til det og er for smalle. Læsning i vindueskarmen får en flot 6. plads.

5. I sengen
Jeg må indrømme, at det er her jeg får læst mest. Det er blevet mit eget faste lille godnat-ritual at læse inden jeg skal sove. De fleste siger, at de får ondt i armene, men jeg ligger stort set aldrig på ryggen og læser. Jeg har fundet en god stilling på hver side, og jeg læser faktisk mega godt sådan! Der kan nemt gå et par timer, lørdag formiddag.

4. I sofaen eller lænestolen
Det er nok her de fleste læser. Og det er ikke en tilfældighed. For det er jo dejlig komfortabelt. Man sidder godt, blødt og afslappende. Med et tæppe og en pude i ryggen kan det næsten ikke blive bedre. Og dog. Lad os se top tre!

3. Sækkestol
Jo, jeg sagde sækkestol! Det kan godt være det er totalt retro, men faktum er, at man sidder vildt godt i sådan en fatboy. Placer din popo og bliv opslugt, synk dybt ned. Det eneste problem er bare, at man har så forbandet svært ved at komme op igen! Tredjepladsen går til den famøse sækkestol! (Jeg stemmer for sækkestolens come back!)

2. Gyngestol
Endnu mere old school bliver anden pladsen. Nemlig gyngestolen! Ikke bare en lænestol, nej en gyngestol. Frem og tilbage. Rokke roligt. Et blødt tæppe. Jeg bor i en lille bitte etværelses, men jeg har en gyngestol, så der er ingen undskyldning! Skaf en gyngestol og omfavn hygge som den har set ud i generationer! Men hvad er førstepladsen?

1. Foran pejsen
Så skal der hygges! Efterårssæsonen og vinteren står for døren, så smid brænde på pejsen og sæt dig med din yndlingsbog. Der er ikke noget som en pejs eller brændeovn til at sætte stemningen, efter en kold dag. Du kommer hjem med røde kinder og vindblæst hår. Frem med sutsko og en varm trøje, og dit blødeste halstørklæde. Fortjener det ikke en førsteplads? Jeg kan ikke forestille mig et bedre sted i verden at læse!

Er du uenig? Hvad er din yndlingsplads at læse? 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar